معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه براساس شاخص‌های آماری کنونی طی یک دوره ۲۰ ساله جمعیت سالمند ایران حدودا ۲ برابر خواهد شد، لزوم چاره‌اندیشی در همه سطوح برای کند شدن این روند، برای ممانعت از عواقب جامعه سالمند را متذکر شد.
کد خبر: ۱۱۰۵۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷ 15 May 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر عباس رضائیان‌زاده دوشنبه ۲۵ اردیبهشت و به مناسبت هفته ملی جمعیت، به خبرنگاران گفت: جمعیت جوان به عنوان یکی از مهمترین ارکان مؤثر بر توسعه و سرمایه انسانی کشور از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بستر خلاقیت و پویایی در ابعاد مختلف توسعه اقتصادی-اجتماعی را برای کشور فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه حرکت به سمت توسعه همه جانبه نیازمند توسعه و ارتقاء سرمایه انسانی و یکی از مهمترین مؤلفه‌های سرمایه انسانی، وضعیت سلامت مردم است، گفت: خوشبختانه امید به زندگی زنان و مردان طی ۴۵ سال گذشته در ایران افزایش چشمگیری داشته و به بیش از ۷۵ سال رسیده است. ایران سال‌ها از جمعیت جوان برخوردار بوده و این ثروت حیاتی باید حفظ شود.

رضائیان‌زاده خاطرنشان کرد: متأسفانه طی سال‌های اخیر روند باروری در کشور شیب نزولی داشته و بررسی‌های انجام شده حاکیست که نرخ باروری کلی از ۲.۱ در سال ۱۳۹۵ به ۱.۶ در سال ۱۴۰۰ رسیده و در سال ۱۴۰۱ این روند کاهشی همچنان ادامه داشته است و با سطح جانشینی فاصله زیادی دارد.

او با بیان اینکه با شیوع کرونا از پایان سال ۱۳۹۸ تاکنون و شرایط اقتصادی خاص ناشی از آن، انتظار می رود روند کاهشی میزان موالید در کشور همچنان تداوم داشته باشد، گفت: پیش بینی می شود در سال ۱۴۲۰ (در یک دوره بیست ساله) جمعیت سالمند کشور به صورت تقریبی دو برابر شود؛ حال آنکه این روند در دیگر کشورها طی ۱۰۰ سال اتفاق افتاده است. روند سالمندی جمعیت در ایران و در قیاس با کشورهای منطقه نظیر عراق و پاکستان، هم بسیار سریع تر بوده است.

این استاد دانشگاه گفت: مطابق با سناریوی حد متوسط، پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰، افراد بالای شصت سال ۲۰.۶ درصد از جمعیت کشور (معادل بیست میلیون نفر) را تشکیل دهند. به عبارتی از هر ۴.۸ نفر، یک نفر سالمند خواهد بود. شواهد علمی نشان می دهد سالخوردگی در آینده اثرات منفی و ریشه دار بر جایگاه سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشور در منطقه و جهان خواهد داشت.

او ادامه داد: اکنون کشور در برهه پنجره فرصت جمعیتی قرار گرفته که تا ۵ سال آینده تداوم خواهد داشت. بدیهی‌ست بهرمندی از این فرصت مستلزم مدیریت صحیح برای استفاده بهینه از امکانات بالقوه جمعیت فعال اقتصادی است و با برنامه ریزی های اقتصادی، کارآفرینی و اشتغال زایی برای جمعیت فعال و مولد همراه با اتخاذ سیاست های حمایتی و ترغیب فرزندآوری، انتظار می رود مسیر برای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم شود.

رضائیان‌زاده گفت: اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در دستور کار قرار دارد و دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با برگزاری نشست‌های منظم و مستمر و ارزیابی چالش‌ها، در حال اجرای راهکارهای عملیاتی برای پیشبرد اهداف این برنامه است. بی شک اجرای هرچه بهتر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و رفع این چالش ملی، نیازمند هم‌افزایی، همراهی و همیاری بیش از پیش دستگاه‌های اجرایی استان فارس است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: تصویب و اجرای طرح های تشویقی موثر برای فرزندآوری، تخصیص بودجه و اجرای صحیح این طرح ها، فراهم آوردن شرایط آموزشی با کیفیت بالا، شرایط بهداشتی و رفاهی مناسب برای خانواده ها توسط دولت و مسوولان مربوطه می تواند در بهبود روند فرزند آوری در خانواده ها تاثیر گذار باشد.

به گزارش ایسنا، ۳۰ اردیبهشت، سالروز ابلاغ سیاست های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری، روز ملی جمعیت و هفته منتهی به این روز یعنی از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت، به عنوان "هفته ملی جمعیت" نام‌گذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار